Tietoa kampanjasta

Hävikkiviikko on viestintäkampanja, johon kuka tahansa voi osallistua. Tule mukaan levittämään tietoa ruokahävikistä!

TULE MUKAAN!
13.–19.9.2021

Hävikkiviikko 13.–19.9.2021

Hävikkiviikko haluaa nostaa ruoan arvostusta ja kertoa ruokahävikin vähentämisen tärkeydestä. Ruokahävikkiä syntyy ruokaketjun kaikissa vaiheissa, mutta kaikkein eniten kotitalouksissa. Hävikkiviikko pyrkii vaikuttamaan etenkin kuluttajiin, jotta kotitalouksissa syntyvän ruokahävikin määrää saataisiin pienennettyä. Kampanjaviestinnässä tuodaan esille ruokahävikkitietoutta ja arkisia vinkkejä, joiden avulla kuluttajien on helppo vähentää omaa ruokahävikkiään.

Hävikkiviikkoa on vietetty vuodesta 2013 lähtien, eli kampanja järjestetään vuonna 2021 jo yhdeksättä kertaa. Kampanjan järjestää Kuluttaja-lehti.

Tule mukaan!

Osallistuminen Hävikkiviikkoon on hyvä tapa aloittaa tekemään parempia valintoja osana omaa arkea. Jokainen voi omalta osaltaan vaikuttaa ruokahävikin vähenemiseen, ja pienetkin teot ovat tärkeitä. Hävikkiviikkoon ei tarvitse ilmoittautua.

Hävikkiviikko

Hävikkiviikkoon voi osallistua monin eri tavoin. Elintarvikeyritykset, kaupat, ruokapalveluyritykset, järjestöt sekä muut ruuan kanssa tekemisissä olevat tahot voivat viestiä omissa kanavissaan ruokahävikistä ja toimista sen vähentämiseksi. Kerro sidosryhmillesi, mitä organisaatiosi tekee ruokahävikin ehkäisemiseksi ja kannusta asiakkaitasi vähentämään hävikkiä omassa arjessaan. Voit suunnitella isomman tapahtuman tai järjestää vaikkapa jämälounaan työkavereiden kesken.

Ruokalat ja ravintolat voivat punnita ruokahävikkinsä ja seurata, onko kampanjaviikon viestinnällä vaikutusta hävikin määrään. Kouluissa voidaan käydä läpi esimerkiksi ruokahävikin ilmastovaikutuksia ja miettiä, mitä jokainen voi tehdä kouluruokalassa ja kotona hävikin pienentämiseksi.

Kampanjaan on helppo osallistua myös yksityishenkilönä. Voit jakaa ruokahävikkiä vähentäviä vinkkejä, reseptejä ja Hävikkiviikon kampanjamateriaaleja omalla sometililläsi. On tärkeää pysähtyä miettimään omia valintojaan, sillä ratkaisu ruokahävikin vähentämiseen löytyy pienistä arkipäiväisistä asioista: osta viisaammin, käytä vanhenemassa olevat elintarvikkeet ajoissa ja hyödynnä ylijäämäruoka. Voit vaikka kokeilla, pärjäätkö koko viikon ilman kaupassakäyntiä. Tee ruokaa vain niistä aineksista, jotka löytyvät valmiiksi keittiön kaapeista, jotta hyllyn perälle unohtuneet tarvikkeet tulee vihdoin käytettyä.

Tämän sivuston materiaalipankkiin on koottu julisteita, huoneentauluja ja somenostoja, joiden avulla on helppo levittää tietoa ruokahävikistä. Osallistu keskusteluun sosiaalisen median kanavissa aihetunnisteella #hävikkiviikko.

Hävikkiviikolla tapahtuu

Vuoden hävikkiteot -webinaari

Kesko ja Motiva järjestävät Vuoden hävikkiteot -webinaarin maanantaina 13.9.2021 klo 9.0010.30. Tilaisuudessa kuullaan alan asiantuntijoilta viimeisintä tutkimustietoa ruokahävikistä sekä yritysten käytännön esimerkkejä ja ratkaisuja ruokahävikin vähentämiseksi. Lue lisää ja ilmoittaudu.

Ruokahävikki: kuluttajakäyttäytymisen muutoksen esteet ja ajurit -webinaari

Hävikkifoorumi-hanke järjestää webinaarin torstaina 16.9.2021 klo 13.00–15.00. Tilaisuudessa kuullaan Luonnonvarakeskuksen ja Valintamuotoilijoiden toteuttaman uunituoreen ruokahävikkiselvityksen keskeiset tulokset. Lue lisää ja ilmoittaudu.

Jäte – näkyvä näkymätön ja Hävikin loppu? Loputon hävikki? -webinaarit

Yhteinen pöytä ja Lapin yliopiston Jäteyhteiskunta-hanke järjestävät kaksi webinaaria Hävikkiviikolla. Keskiviikkona 15.9.2021 klo 14.00–15.30 käsitellään jätettä yhteiskunnassa webinaarissa ”Jäte – näkyvä näkymätön”. Torstaina 16.9.2021 kello 9.00–10.30 tarkastellaan ruokahävikin nykytilaa Suomessa webinaarissa ”Hävikin loppu? Loputon hävikki?” Lue lisää ja ilmoittaudu.

Kuluttajien hävikkifoorumi -hanke

Hävikkiviikko on mukana Kuluttajaliiton koordinoimassa kansallisessa Hävikkifoorumissa (2020–2023). Hävikkifoorumin tavoitteena on kehittää nykyisiä hävikin vähentämistoimia ja yhteistyötä vaikuttavammaksi sekä nostaa ruokahävikki entistä näkyvämmin yhteiskunnalliseen keskusteluun ja kuluttajien tietoisuuteen. Kuluttaja-lehden järjestämän Hävikkiviikon lisäksi hankkeeseen osallistuvat Luonnonvarakeskus, Motiva, Marttaliitto, Maa- ja kotitalousnaisten keskus ry, Päivittäistavarakauppa ry ja Valintamuotoilijat.

Tilaa uutiskirjeemme

Tilaamalla Hävikkiviikon uutiskirjeen saat lisää tietoa kampanjan sisällöstä ja ruokahävikistä. Lähettämällä lomakkeen hyväksyt tietojesi tallentamisen.

CAPTCHA image

* Tämä kenttä on pakollinen!